logo فیزیوتراپی شریعتی

021-22 89 26 89
پذیرش کلینیک
پرسش و پاسخ
فیزیوتراپی شریعتی /  انواع بیماری ها / فیزیوتراپی مچ پا-تمرین های طبی فیزیوتراپی مچ پا-کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

فیزیوتراپی مچ پا-تمرین های طبی فیزیوتراپی مچ پا-کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

فیزیوتراپی-مچ-پا-تمرین-طبی-کلینیک-فیزیوتراپی-شریعتی

شایعترین آسیب ورزشکاران در ناحیه مچ پا اتفاق می‌افتد.با توجه به حجم بالای آسیب ها در ناحیه مچ پا و اهمیت درمان به موقع و همچنین نقش پیشگیری در ایجاد ثبات بیشتر در مفصل مچ پا نکات ضروری که ذکر خواهد شد می تواند در جلوگیری از آسیب و یا درمان موثر و بازگشت به فعالیت در افراد آسیب دیده مفید باشد.

 

 

 http://scpt.ir/uploads/ankle exercise.jfif

 

 

فیزیوتراپی مچ پا چیست؟

 

مچ پا مفصل بسیار مهمی در اندام تحتانی محسوب شده و شیوع آن در فعالیت های ورزشی بالاترین میزان آسیب های ورزشی می باشد. بر همین اساس آسیب های موجود در مفصل مچ پا از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و لذا لازم است تا متخصصان این امر به این نکته توجه نموده و نقش مهم پیشگیری را لحاظ نمایند.

مفصل مچ پا به علت حرکت های پیچیده در ناحیه احتمال آسیب مجدد پس از آسیب اولیه را خواهد داشت. بر این اساس فیزیوتراپی با تأکید بر روشهای درمانی به صورت متمرکز و آموزش جهت پیشگیری از آسیب مجدد نقش بسیار مهمی را در بهبود اینگونه بیماران خواهد داشت.

 

 

 http://scpt.ir/uploads/ankle exercise 1.jfif

 

 

 

فیزیوتراپی مچ پا برای کدام بیماران قابل انجام است؟

 

فیزیوتراپی می‌تواند در انواع بیماری های ناحیه مچ پا مانند :

و بسیاری از موارد دیگر انجام شود.

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/ankle-sprain.jpg

 

فیزیوتراپی مچ پا چگونه انجام میشود؟

 

فیزیوتراپی در ناحیه مچ پا می تواند شامل انواع دستگاهها و تجهیزات فیزیوتراپی را شامل شود اما نکته بسیار مهم در فیزیوتراپی این ناحیه انجام یکسری تمرینات برای بهبود عملکرد سیستم حس عمقی در ناحیه کف پا می باشد به عبارت دیگر سیستم حس عمقی که عبارت است از :

 

را شامل می شود که توسط تمرینات طبی توصیه شده در کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی مورد تمرین قرار می گیرد.

 

 

 http://scpt.ir/uploads/shariati physiotherapy 1.jpg

 

فیزیوتراپی مچ پا از چه طریقی می تواند به بیماران کمک کند؟

 

همانطور که در بخش قبلی در خصوص سیستم حس عمقی مطالبی عنوان شد در زیر به صورت مختصر اعمال موجود در فیزیوتراپی را برای بهبود عملکرد مفصل مچ پا توضیح خواهیم داد.

 

 

در تمرینات اغتشاشی Perturbation training یا تمریناتی که باعث ایجاد شرایط ناپایدار در مفصل میشود پایانه‌های عصبی که در مفصل وجود دارد با تحریک باعث ایجاد پیام های عصبی از طریق سیستم عصب های آوران به سیستم پردازش مرکزی در مغز می‌شود در قسمت‌هایی از مغز که مسئول کنترل غیر ارادی وضعیت ثبات در مفصل می باشد. عکس العمل های مناسب جهت ایجاد شرایط پایدار در مفصل از طریق عصب های وابران به عضلات کنترل کننده ثبات مفصل ارسال می شود این فرآیند در مجموع به صورت بسیار سریع و در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد به نحوی که در هر لحظه پیام های وارده از طریق سیستم پردازش مرکزی پاسخ های متناسب را به عضلات درگیر تعادل مفصل ارسال میشود. مجموعه این فرایند ها همراه با جمع اطلاعات دیگری که از طریق سیستم های حسی درگیر در تعادل به مغز ارسال می شود به عنوان سیستم حس عمقی نامگذاری می شود. 

در صورت اختلال در هر قسمتی از این واکنش ها می تواند مفصل مچ پا دچار آسیب مجدد پیچ خوردن شود. در فیزیوتراپی با انجام تمرینات دقیق تحت نظر متخصصین فرآیند مذکور بهبود پیدا کرده و توانمندی سیستم حس و در ثبات مفصل ارتقا می یابد که در کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی پایش و نظارت می شود.

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/ankle exercise 1.jpg

 

تمرینات طبی در فیزیوتراپی مچ پا :

 

 همانطور که در مطالب قبلی در خصوص انواع تمرینات طبیعی در کلینیک فیزیوتراپی ذکر گردید تعمیرات طبی به دو بخش :

 

و

 

تقسیم می‌شود.

 

 

 

 

 

تمرینات دامنه حرکتی در فیزیوتراپی مچ پا :

 

نقش این تمرینات بهبود دامنه حرکتی در محدودیت های حرکتی ایجاد شده در پی چسبندگی ها در اختلالات مچ پا را شامل می شود. در ادامه با پاره‌ای از این تمرینات که به بهبود دامنه حرکتی مچ پا اشاره می‌نماید آشنا خواهید شد.

 

ابتدا حرکت های موجود در مفصل مچ پا را بررسی می نماییم.

همانطور که در شکل زیر ملاحظه می نمایید حرکتهای موجود در مفصل مچ پا شامل موارد زیر می باشد.

 

 http://scpt.ir/uploads/ankle ROM.jfif

 

 

 

 تمرینات دامنه حرکتی در مفصل مچ پا مطابق شکل زیر می تواند انجام شود همان طور که در شکل ملاحظه می گردد حرکت‌های مچ پا شامل موارد زیر می باشد در شکل بعدی با حالتی که در زانو و مچ پای نزدیک به دیوار ایجاد گردیده محدودیت حرکتی دورسی فلکشن یا خم شدن مچ پا به سمت بالا را برطرف می نماید.

 

http://scpt.ir/uploads/ankle exercise knee to wall.png

 

 

 

 

 

 

همچنین می‌توان تمرین دامنه حرکتی مفصل مچ پا را از طریق انداختن پارچه ای روی پنجه پا و کشش آن به سمت بدن انجام داد این حرکت می‌تواند توسط شخص به راحتی انجام شود در موارد کوتاهی های تاندون آشیل و همچنین عضلات پشت ساق پا می تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

http://scpt.ir/uploads/calf-stretch-towel-supine.jpg

 

 

 

 

در تمرین زیر همانطور که ملاحظه می نمایید پایی را که قرار است کشش پیدا کند سمت عقب گذاشته و بدون اینکه زانو خم شود تنه را به سمت جلو از ناحیه مچ پا خم می کنید توجه شود که پاشنه پا از روی زمین بلند نشود. حرکت زیر جهت کشش عضله گاستروکنمیوس مناسب است.

 

http://scpt.ir/uploads/calf-stretch-standing.jpg

 

 

 

 

 

در تمرین زیر با تفاوت با اینکه در این حرکت عضله گاستروکنمیوس کشش کمتری پیدا کرده ولی عضله سولئوس بیشتر کشیده می شود همچنین در حرکت زیر فارغ از کشش در عضلات , کشش در خود مفصل به نسبت حرکت قبلی بیشتر انجام می شود.

 

http://scpt.ir/uploads/soleus-stretching.jpg

 

 

 

 

همچنین در شکل زیر می‌توان دامنه دورسی فلکشن را نیز افزایش داد. در این حالت بر روی سکو قرار گرفته و با شل کردن عضله گاستروکنمیوس حرکت را به سمت پایین انجام می دهیم. 

 

http://scpt.ir/uploads/gastrocnemius step stretching.jpg

 

 

 

 

 

 

تمرینات تقویت عضلات مچ پا :

 

 

مطابق شکل زیر باند الاستیک یا کشی را در ناحیه پنجه پا قرار داده و در قسمت خارج پا قرار میدهیم و سپس به سمت داخل مطابق فلش حرکت را انجام می دهیم حرکت می‌تواند در ۳ ست ۱۰ مرتبه تکرار انجام شود. 

 

http://scpt.ir/uploads/ankle strengthening exercise elastic band 2.jfif

 

 

 

 

 

همچنین این حرکت را در سمت مقابل با قرار دادن باند کشی یا الاستیک برای قسمت خارج پا انجام می شود. 

 

http://scpt.ir/uploads/ankle strengthening exercise elastic band 3.jfif

 

 

 

این حرکت را می توان برای قسمت جلو و پشت مچ پا نیز با قرار دادن باند الاستیک در جاهای مختلف مطابق شکل انجام داد.  

 

http://scpt.ir/uploads/ankle strengthening exercise elastic band 4.jfif

 

 مجموعه حرکت های فوق می تواند با تقویت عضلات اکسترینسیک مچ پا کمک موثری را در بهبود تقویت عضلات ناحیه مچ پا نماید. 

 

 

 

 

 

 

مطابق شکل زیر تمرین زیر نیز می تواند با بهبود تقویت عضلات اینترنسیک در ناحیه مچ پا در افرادی که دچار افت قوس کف پا می باشند موثر واقع شود همانطور که در شکل ملاحظه می نمایید با حرکت انگشتان پا و جمع کردن آنها پارچه ای را جمع می نماید.

http://scpt.ir/uploads/ankle and foot exercise.png

 

 

 

یکی از روش‌های بسیار مهم در بهبود عملکرد سیستم حس عمقی مفصل مچ پا استفاده از bosu ball  می باشد که ایجاد شرایط ناپایدار در مفصل مچ پا تمرین اغتشاشی را برای بهبود سیستم حس عمقی برای ورزشکار فراهم می آورد.

مطابق شکل های زیر می توان انواع مختلفی از تمرینات با بوسوبال را طراحی و اجرا نمود.

 

http://scpt.ir/uploads/ankle exercise wobble board.jfif

 

http://scpt.ir/uploads/ankle exercise wobble board 2.jfif

 

http://scpt.ir/uploads/ankle exercise wobble board 3.jfif

 

 

 

 

 

 

یکی از تمریناتی که می‌توان با آن برای تقویت عضله گاستروکنمیوس و سولئوس و همچنین تاندون آشیل از آن بهره جست مطابق شکل زیر استفاده از توپ روی دیوار است با انجام حرکت فشار دادن پنجه پا به توپ حرکت تقویت عضلات پشت ساق پا یا گاستروکنمیوس را میتوان انجام داد بسته به قدرت بیمار و توانایی آن در انجام حرکت می توان حرکت را به تدریج ارتقا داد. تمرین فوق برای دوره نقاهت پس از جراحی ترمیمی آشیل مناسب است.

http://scpt.ir/uploads/ankle and foot exercise push the boll.jfif

 

 

 

 

تمرینات اغتشاشی می تواند روی سطوح ناپایداری مانند سطوح بوسو بال و ترامپولین مانند شکل زیر انجام شود. 

 

http://scpt.ir/uploads/ankle exercises trampolin.jfif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 لطفا جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

ورزش درمانی تمرینات طبی حرکات اصلاحی

 

 

سایر بیماریها

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای فیزیوتراپی مرکزی شریعتی محفوظ است.