logo فیزیوتراپی شریعتی

021-22 89 26 89
پذیرش کلینیک
پرسش و پاسخ
فیزیوتراپی شریعتی /  انواع بیماری ها / فیزیوتراپی گردن-تمرین های طبی فیزیوتراپی گردن-کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

فیزیوتراپی گردن-تمرین های طبی فیزیوتراپی گردن-کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

فیزیوتراپی-گردن-تمرین-های-طبی-کلینیک-فیزیوتراپی-شریعتی

یکی از دردهای شایع به خصوص در افرادی که طولانی مدت در وضعیت مطالعه می‌باشند و یا کارمندان بانک دردهای ناحیه گردن و شانه ها می باشد. بیشتر این اختلالات مرتبط با ضعف عضلات ناحیه گردن و شانه ها و اسپاسم های عضلانی می باشد تقویت این عضلات می تواند گام موثری در پیشگیری و درمان این اختلالات شایع باشد.

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy.jpg

 

 

فیزیوتراپی گردن چیست؟

 

افرادی که کار روزانه با کامپیوتر و یا مطالعه کردن طولانی مدت را تجربه نموده اند ممکن است با درد گردن و احساس ناخوشایند آن آشنا باشند. دردی که ممکن است در هر نوع فعالیتی به خصوص در حالت های طولانی مدت تشکیل شده و مزمن شود. برخی از دردهای ناحیه گردن می‌توانند با انتشار به نواحی مانند سر ، سردرد هایی را ایجاد کنند که به نام سردردهای سرویکوژنیک معروف می باشند.

فیزیوتراپیست متخصص و یا متخصصین امر درد با آشنایی به الگوهای انواع دردهای ناحیه گردن و سر می توانند در تشخیص این عارضه ها کمک شایانی را به بیماران نمایند. آنها با معاینات دقیق عضلات ، مفاصل ناحیه گردن و پشت سر می‌توانند به این دردها و منشاء آنها پی ببرند.

فیزیوتراپی در ناحیه گردن با تشخیص منشاء درد بیمار می تواند مشکلات بیمار را که سال‌ها از آنها رنج برده را مرتفع سازد.

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 1.jpg

 

 

فیزیوتراپی گردن در چه بیمارانی قابل انجام می باشد؟

 

فیزیوتراپی گردن در انواع بیماری هایی مانند :

 

قابل اجرا و انجام می باشد.

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 2.jpg

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 3.jpg

 

فیزیوتراپی گردن چگونه انجام میشود؟

 

بسته به شرایط بیمار فیزیوتراپیست متخصص با بررسی عارضه و نوع بیماری و توانمندی بیمار برنامه مدون درمانی را برای بیمار طراحی می نماید.

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/helpful-tip 1.jpg

 

نکته :

 

نکته بسیار مهم در درمان انواع اختلالات ای که توسط کلینیک های فیزیوتراپی قابل درمان می باشد این است که درمان یک پروسه طولانی مدت و زمان بر می باشد به عبارت دیگر استمرار در طرح پیشنهادی درمان توسط فیزیوتراپیست متخصص برای بیماران امری ضروری و لازم می باشد. و اگر این طرح پیشنهادی توسط بیمار به صورت منظم و مدون اجرا نشود نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

 

 

 

 

 http://scpt.ir/uploads/physiotherapy neck pain stages.png

 

مراحل فیزیوتراپی گردن چیست؟

 

مراحل فیزیوتراپی در ناحیه گردن می تواند از عارضه های آسیب حاد گرفته تا درمان های طولانی مدتو مزمن را شامل شود در آسیب‌های حاد فیزیوتراپیست متخصص برنامه های درمانی بیمار را به نحوی طراحی و آماده می نماید که بتواند کنترل درد و التهاب را در ابتدا به دست گیرد pain dominancy treatment  و پس از آن در فاز تحت حاد و مزمن فیزیوتراپیست متخصص با توجه به شرایط بیمار انواع آموزش ها و تقویت های عضلانی را برای ناحیه گردن و عناصر مرتبط با آن طرح ریزی می نماید Restriction dominancy treatment

 

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/physiotherapy-neck-pain.jpg

 

تمرینات طبی در فیزیوتراپی گردن 

 

بنابر اصل تمرینات که در مطالب قبلی نیز ذکر گردیده است فاکتور محدودیت‌های حرکتی در ابتدا باید شناسایی و رفع گردد ارزیابی های دقیق سیستم اسکلتی عضلانی و یا به عبارت دقیق تر Osteoligament assessment  بررسی می شود. در این بررسی حرکت های تک تک مهره های گردنی به صورت دقیق بررسی شده و در صورت وجود محدودیت های حرکتی در هر سگمان شناسایی و با روش های مختلف سعی در بهبود حرکت کاهش یافته سگمان مورد نظر اقدام می‌شود. 

 

پس از اینکه عارضه مذکور مرتفع گردید سعی در تقویت عضلات مربوطه و به تبع آن بهبود عملکرد ناحیه پرداخته می شود.

نمونه ای از حرکت های موجود در ناحیه گردن را در شکل های زیر ملاحظه می فرمایید.

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck ROM.jpg

 

 در حرکت زیر شخص سعی در ایجاد کشش در عضلات سمت دست پشت سر می نماید. این حرکت برای کشش در عضلات اسپلنیوس ، تراپز میانی و رومبوئید ها مناسب است.

 http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 14.jpg

 

 

 

مطابق شکل زیر از حوله و یا پارچه برای کشش محل اتصال عضلات تراپز فوقانی و لواتور اسکاپولا استفاده می‌شود  همزمان با انجام کشش شانه در سمت حوله سر به سمت مقابل کشیده می شود با انجام این کار عضله لواتور اسکاپولا و تراپز فوقانی کشش پیدا می کند. 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 17.jpg

 

 

نکته مهم در انجام تمرینات کششی این است که تمامی این تمرینات از اصل کشش با زمان بیشتر پیروی نموده و به عبارت دیگر کشش هایی که در زمان بیشتر با شدت کمتر می باشند نتیجه مطلوب تری را نسبت به کشش ها با زمان کمتر و شدت بیشتر خواهند داشت.

 

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/physiotherapy-neck-pain-exercise.jpg

 

تمرینات تقویت عضلات گردن

 

 تمرینات تقویت عضلات گردن می‌تواند به صورت ایزومتریک مانند شکل زیر و یا بصورت ایزوتونیک انجام شود.

 

در شکل زیر در چهار جهت دست خود را قرار داده و به صورت ایزومتریک با انقباض سر به سمت دست انقباض ایزومتریک را ایجاد می نماییم  این حرکت در افرادی که دچار آرتروز های پیشرفته و یا موارد پس از جراحی های گردن می باشد می‌تواند در ابتدا مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 4.jpg

 

 

 

حرکت شراگ

 

مطابق شکل زیر ایستاده و شانه‌ها را ابتدا به سمت بالا آورده و سپس با چرخش به سمت خلف و به آهستگی به سمت پایین می آوریم. می توان حرکت را چندین مرتبه تکرار نمود همچنین برای موارد پیشرفته تر می توان از مقداری وزنه در دست‌ها برای ایجاد اصل اضافه بار در ناحیه استفاده نمود.

 

 http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 15.png

 

 

 

 

 

انجام تمرینات ایزومتریک گردن همراه با باند الاستیک نیز قابل انجام می باشد.  مطابق شکل زیر باند الاستیک را در دست گرفته و در پشت گردن قرار میدهیم. با انقباض عضلات سر مقاومتی از طریق باند الاستیک اعمال می‌شود که می‌تواند به تقویت عضلات گردن منجر شود حرکت را می‌توان برای چهار جهت تکرار نمود.

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 4 a.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 5.jpg

 

 

 

 

 

انجام تمرینات مقاومتی گردن از طریق جاذبه

 

مطابق شکل زیر حالت دمر یا به شکم خوابیده و به آهستگی سر را از روی زمین بلند می کنیم با انقباض عضلات پشت سری و استفاده از وزن سر می توان حرکت تقویت عضلات را در ناحیه گردن انجام داد مطابق شکل ناحیه هاشور خورده و عضلات پشت گردنی می باشد که می تواند تقویت شود.

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 6.jpg

 

 

 

 

مانند حرکت قبل می توان در جهت های مختلف از وزن سر برای تقویت عضلات مذکور استفاده نمود و مطابق شکل های زیر.

 

http://scpt.ir/uploads/neck exercise 12.jpg

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck exercise 13.jpg

 

 

 

 

یکی از عارضه های بسیار مهم و متاسفانه شایع در جوامع کارمندی و نیز افرادی که مطالعه های طولانی مدت می نمایند عارضه سر به جلو می باشد در این عارضه که یکی از عوارض آن درگیری مفصل تمپورومندیبولار یا مفصل گیجگاهی فکی میباشد سر به جلو آمده و فشار مضاعفی به مهره های گردنی و به تبع آن عناصر خلفی اعمال می شود به نحوی که باعث ایجاد دردهای مزمن در پشت گردن و شانه ها می شود. 

یکی از بهترین حرکت هایی که می‌تواند به رفع این عارضه کمک کند حرکت chin tuck movement می باشد که مطابق شکل زیر انجام می شود. ضرورت انجام این حرکت برای افرادی که پشت کامپیوتر می باشند پس از ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت کار با آن وجود دارد به عبارت دیگر انجام این حرکت می‌تواند به رفع کوتاهی‌های عضلات پشت ناحیه گردن که در حین کار دراز مدت ایجاد می شود کمک کند.

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 7.jpg

 

 

 

حرکت دیگری که می تواند هنگام کار با کامپیوتر توصیه شود مطابق شکل زیر است با قلاب کردن دستها پشت گردن حرکت کششی را در ناحیه گردن اعمال می نمایم مطابق حرکت قبل از انجام این حرکت نیز پس از ۲۰ دقیقه الان نیم ساعت پس از کار با کامپیوتر ضرورت دارد.

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 8.jpg

 

 

 

 

حرکت چرخش شانه ها

مطابق شکل زیر درس ها را پشت گردن قلاب نموده و پس از آن حرکت چرخش شانه ها را انجام می‌دهیم انجام این حرکت‌ها به خصوص هنگام زمان کار با کامپیوتر می تواند کمک موثری را برای رفع گرفتگی ها و یا جلوگیری از ایجاد اسپاسم‌های عضلانی در ناحیه نماید. 

 

http://scpt.ir/uploads/shoulder mobility exercise.jpg

 

 

 

 

در زیر نمونه ای از تمرینات هنگام کار با کامپیوتر را جهت پیشگیری از ایجاد دردهای گردنی ملاحظه می نمایید توصیه متخصصان جهت جلوگیری از ایجاد درد های ناحیه گردن هنگام کار با کامپیوتر و یا مطالعه طولانی مدت ۲۰ دقیقه الان نیم ساعت یکبار انجام حرکت های زیر می باشد. 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 9.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 10.jpg

 

 

http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 11.jpg

 

 http://scpt.ir/uploads/neck physiotherapy 16.jpg

 

 

 

 

 

یکی از سوالات بسیار مهم در حیطه دردهای ناحیه گردن و شانه ها استفاده از بالش ها می باشد. با توجه به شکل زیر بالش مناسب بالشی است که بتواند ناحیه گردن را پوشش داده و پر کند انعطاف آن مناسب بوده و ضرورت دارد که راستای ستون فقرات گردنی با ستون فقرات پشتی و کل آن در یک مسیر باشد. 

http://scpt.ir/uploads/neck pillow.jpg

 

 

 لطفا جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

ورزش درمانی تمرینات طبی حرکات اصلاحی

سایر بیماریها

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای فیزیوتراپی مرکزی شریعتی محفوظ است.