logo فیزیوتراپی شریعتی

021-22 89 26 89
پذیرش کلینیک
پرسش و پاسخ
فیزیوتراپی شریعتی /  انواع بیماری ها / درمان گودی کمر با تجهیزات پیشرفته و مجهز فیزیوتراپی مرکزی شریعتی تحت نظر دکتر متخصص

درمان گودی کمر با تجهیزات پیشرفته و مجهز فیزیوتراپی مرکزی شریعتی تحت نظر دکتر متخصص

Lumbar-hyperlordosis

یکی از اختلالات شایع و روزمره در افراد با ایستادن های طولانی مدت برآمدگی در ناحیه شکمی و دردهای ناحیه ستون فقرات کمری باشد که منشاء آن ناشی از افزایش قوس کمری و گودی کمر می باشد. متخصصان کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی با بهره‌گیری از ارزیابی‌های دقیق و تجهیزات ورزشی و آموزشی و همچنین درمانی نتایج فوق العاده ای را در درمان این گونه بیماران به دست آورده‌اند. آموزش و انجام تمرینات ویلیامز تحت نظر متخصصین فیزیوتراپی پایش و ارزیابی مجدد بیماران نمونه کوچکی از درمان‌ ما می باشد.

 

 

 http://scpt.ir/uploads/lumbar hyperlordosis.jpg



درمان گودی کمر با تجهیزات پیشرفته و مجهز فیزیوتراپی مرکزی شریعتی تحت نظر دکتر متخصص

 
 
 
 
 
http://scpt.ir/uploads/spine anatomy.jpg
 
 

آناتومی مهره ها

 
ستون مهره ها متشکل از ۵ بخش گردنی و پشتی و کمری و خاجی و دنبالچه شامل می شود.
 
  •  مهره های گردنی شامل ۷ عدد
  •  ‏مهره های پشتی شامل ۱۲ عدد
  •  ‏مهره های کمری شامل ۵ عدد
  •  ‏مهره های خاجی که شامل ۵ عدد به هم اتصال یافته
  •  ‏دنبالچه شامل ۴ عدد که به هم اتصال یافته اند
می باشند.
 ‏
 
 http://scpt.ir/uploads/spine flexibility.jpg
 
 
 
مجموعه ستون فقرات انحنا های مختلفی را ایجاد می نماید که در حرکت های روزمره مورد نیاز است و جزء ضروریات آن محسوب می‌شود.
 
 
 
 
http://scpt.ir/uploads/spine curves.jpg
 
 
 
 
 
در ناحیه گردن و کمر فقرات تحدب به سمت قدام بوده  در حالیکه در ناحیه پشتی و ساکروم یا خاجی تحدب فقرات به سمت خلف می باشد.
 
 
 http://scpt.ir/uploads/spine pain.jpg
 
 
هنگامی که مهره ها از حالت طبیعی خود خارج شده انحنا بیشترشود ستون فقرات حالت دینامیک پیدا کرده و در حالت کاهش آن از حالت نرمال ستون فقرات به حالت استاتیک تغییر شکل پیدا می‌کند.
 
 
 
 
 
http://scpt.ir/uploads/spinal pain.jpg
 
 
 
 
انحنا در حد نرمال آن لازم و ضروری بوده و در صورتی که افزایش پیدا کند مشکلات دیگری مانند دردهای ستون فقرات را ایجاد می‌نماید.
 
 
کارشناسان و متخصصان علم پیکرشناسی اختلالات مختلفی را برای ستون فقرات تقسیم بندی و طبقه بندی نموده اند که در مقالات آتی به آن خواهیم پرداخت.
 
 
 
 
 
http://scpt.ir/uploads/what is hyperlordosis.png
 
 

تعریف گودی کمر

 
زمانی که افزایش قوس ستون فقرات کمری به نحوی بیشتر شده و باعث فشار های مختلف در ستون مهره ها شود به لوردوز افزایش یافته یا هایپر لوردوزیس معروف خواهد بود که گویش مردمی به گودی کمر معروف است. که در این حالت شکم برآمده شده و قوس فقرات تحدب بیشتری پیدا کرده و گود میشود.
این عارضه را به نام hollow back یا saddleback نیز می نامند.
 
 
 
 
 http://scpt.ir/uploads/sign symptoms hyperlordosis.jpg
 
 
 
 
 

علائم و نشانه های گودی کمر

 
 
گودی کمر به عنوان تیلت قدامی لگن نیز نامگذاری شده است.
 
http://scpt.ir/uploads/pelvic tilt mechanism ant post.jpg
 
 
 
 
 
 
در مواردی که شخص گودی کمر داشته باشد می تواند بنا به شرایط مختلف از نیم تا دو و نیم اینچ کاهش قدی را نیز تجربه نماید.
 
 
http://scpt.ir/uploads/hyperlordosis height loss.jpg
 
 
 
 
 
 
به علت بی کفایتی در عضله ایلیوپسواس اینگونه افراد توانایی خم کردن ران را نسبت به افراد نرمال کمتر دارند.
 
http://scpt.ir/uploads/hyperlordosis shhorten psoas muscle.jpg
 
 
 
 
همچنین در افراد با گودی کمر عضلات شکمی ضعیف بوده و احشا به بیرون رانده می شود.
 
 
 
 http://scpt.ir/uploads/hyperlordosis abdomen.jpg
 
 
 
 
 
 
 

علل ایجاد کننده گودی کمر

 
  • عوامل مرتبط با ستون فقرات  spine
عادت های دوران کودکی ، نحوه تشکیل ستون فقرات در دوران کودکی و رشد آنها ، انعطاف پذیری در خلال رشد و همچنین آسیب هایی که در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود می‌تواند عامل مستعد کننده برای گودی کمر باشد.
 
 
 
 
 
 
 
  • عوامل مرتبط با اندام های تحتانی legs and hips
در مواردی که اختلالات طول اندام در افراد ایجاد شده باشد به صورت جبرانی شرایط ستون فقرات به سمت تیلت قدامی و ایجاد گودی کمر پیشرفت خواهد نمود و یکی از دلایلی که میتواند باعث گودی کمر شود کوتاهی عضله ایلیوپسواس است که در اینگونه موارد ایجاد می شود.
 
 
 
 
 
  • عوامل ایجاد کننده گودی کمر مرتبط با فاکتورهای تکنیکی technical factors 
 
 
 
  • گودی کمر مرتبط با برداشتن اجسام به صورت غلط improper lifts
 
 
 
 
  • گودی کمر مرتبط با فعالیت بیش از اندازه overuse 
 
 
 
 
 
 http://scpt.ir/uploads/hyperlordosis cause.jpg
 
 
از علل دیگر ایجادکننده گودی کمر میتوان به عوامل زیر اشاره نمود:
 
  • چاقی
  • استفاده از کفش‌های پاشنه بلند
  • آسیب های ستون فقرات
  • اختلالات نوروماسکولار مانند ضعف عضلات همسترینگ و یا کوتاهی عضلات فلکسور هیپ مانند ایلیو پسواس 
  • تیلت قدامی پلویک یا لگن
  • Achondroplasia یک اختلال رشدی در استخوانها
  • spondylolisthesis شرایطی که در آن را به سمت قدام جابجا می‌شود
  • Osteoporosis پوکی استخوان
  • کمبود ویتامین های D در کودکی 
  • نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت
  • ضعف عضلات هسته مرکزی بدن یا core muscle weakness
 
 
 
 
 
 
 
 
 
http://scpt.ir/uploads/hyperlordosis diagnosis.jpg
 
 

تشخیص گودی کمر

 
نحوه اندازه گیری افزایش قوس کمر می تواند مشکل باشد و اصولاً با اندازه گیری از طریق اشعه ایکس در نمای خارجی یا لترال توسط متخصصان قابل اجرا خواهد بود.
در این روش از قسمت تحتانی مهره پشتی تا قسمت تحتانی مهره پنجم کمری خط مماس رسم شده و زوایای این دو بررسی می‌شود که می تواند بین ۴۰ درجه تا ۶۰ درجه باشد.
 
 
 
 
 
 
 http://scpt.ir/uploads/dr rezaei hyperlordosis.jpg
 

ارزیابی های فیزیوتراپی در گودی کمر

 
متخصصان فیزیوتراپی و علم پیکرشناسی بر این باورند که پاسچر صحیح در حقیقت وضعیت صحیح و مناسب بدنی شخص در برابر نیروهای وارده بر ستون فقرات را شامل می شود که در تعریف آن عبور خط شاقولی فرضی از مناطق زیر می باشند که می تواند بهترین وضعیت بدنی را شامل شود مانند:
  1. External auditory meatus or mastoid process of temporal bone
  2. Acromion process of scapula
  3. Lumbar body vertebra
  4. Promontory of sacrum
  5. Posterior axis of hip joint
  6. Slightly in front of the knee joint axis
  7. Lateral malleolus or slightly in front of it 
 
 
 
 
 http://scpt.ir/uploads/lumbar hyperlordosis treatment.jpg
 

درمان تخصصی گودی کمر 

 
 

درمان های فیزیوتراپی و غیر جراحی در گودی کمر

 
متخصصین فیزیوتراپی و اصلاح قامتی سعی در اصلاح این وضعیت ناخوشایند به روش های مختلفی دارند که یکی از آنها اجرای تمرینات ورزشی می باشد.
 
 
 
 

نکته:

 
با توجه به اینکه این عارضه به گذر زمان و ضعف عضلانی و اختلالات پاسچر بد ایجاد شده است لذا تمرینات می بایست به صورت مستمر و مداوم انجام شود.
 
 
 
 
 
 http://scpt.ir/uploads/exercise.png
 

نمونه ای از تمرینات اصلاح گودی کمر

 

 
  • تمرینات کششی در اصلاح گودی کمر
  • کشش در عضلات قسمت تحتانی کمر Lower back stretching

http://scpt.ir/uploads/Lower back stretching.jpg

 

 

  • کشش عضلات فلکسور هیپ Hip flexor stretching

http://scpt.ir/uploads/Hip flexor stretching.jpg

 

 

  • کشش عضلات چهار سر رانی به خصوص رکتوس فموریس quadriceps stretching
 http://scpt.ir/uploads/quadriceps stretching.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
  • تمرینات قدرتی و تقویتی در اصلاح گودی کمر

 

  • تقویت در عضلات شکمی Abdominal muscle strengthening

http://scpt.ir/uploads/Abdominal muscle strengthening.jpg

 

 

 

  • تقویت عضلات باسنی یا گلوتئال Gluteal muscle strengthening تقویت عضلات باسن یا گلوتئال می‌تواند با کاهش فشار در ناحیه کمر و کاهش میزان گودی کمر فشار را از روی ستون فقرات کمری بردارد همچنین می تواند این تمرینات نقش موثری در کاهش دردهای ناحیه باسن ایفا نماید.

http://scpt.ir/uploads/Gluteal muscle strengthening.jpg

 

 

 

 

  • تقویت عضلات همسترینگ Hamstring strengthening

http://scpt.ir/uploads/Hamstring strengthening.jpg

 

 
 
 
 

تمرینات ویلیامز در رفع گودی کمر

 http://scpt.ir/uploads/williams exercises.jpg

مجموعه تمرینات ویلیامز شامل اجرای حرکت های زیر است:
  • Pelvic tilt 
در این حرکت بیمار با دراز کشیدن بر روی پشت زانوهای خویش را خم کرده و کف پا را روی زمین مسطح قرار می‌دهد و سعی در انجام حرکت مماس کردن کمر خویش به سطح زمین می نماید و بین ۵ تا ۱۰ ثانیه این حرکت را حفظ می کند و تکرار مجدد را انجام می دهد.
 
 
 
 
 
  • Single knee to chest
در این حرکت بیمار به پشت دراز کشیده و تک به تک زانو های خویش را متناوب با قلاب کردن دستها دور زانوها به سمت قفسه سینه می کشد به نحوی که بتواند ریتم لگن را از حالت چرخش قدامی به خلفی تغییر دهد و بتواند با این حرکت کمر خویش را به زمین مماس نماید در انتهای حرکت مکث ۵ تا ۱۰ ثانیه را انجام خواهد داد.
 
 
 
 
 
  • Double knee to chest
این حرکت مشابه حرکت قبلی ولی با این تفاوت که به جای یک زانو بیمار در قلاب کردن دست ها دور دو زانو اقدام می‌نماید و حرکت را در انتهای حرکت  به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه مکث می نماید.
 
 
 
 
 
  • Partial sit up
در این حرکت بیمار در حالت مشابه تمرین اول یا pelvic tilt قرار گرفته و در حالیکه در همان حالت تمام شانه ها را با انقباض عضلات شکمی و سعی در بلند کردن زمین خواهد داشت به نحوی که پاهای خویش را از روی زمین بر ندارد اگر این حرکت برای بیمار سخت بود لازم است تا حرکت را توسط قلاب کردن پاها یک جای ثابت اقدام نماید و حرکت را مجدداً تکرار می نماید در این حرکت عضلات شکمی انقباض خواهند یافت.
 
 
 
 
 
  • Hamstring stretch
در این حرکت بیمار در حالت نشسته روی باسن پاهای خویش را در وضعیت کشیده قرار داده و بدون اینکه زانو خم شود انگشتان پای خویش را لمس می نماید. این حرکت برای کشش عضلات همسترینگ در پشت ران ها مناسب بوده و می تواند در رفع کوتاهی های این عضلات کمک کننده باشد.
 
 
 
 
 
 
  • Hip flexor stretch
درک انجام این حرکت مقداری به لحاظ توضیح دادن پیچیده می باشد و به ظاهر فقط به تشبیه این حرکت به استارت دوندگان دو اشاره می شود که مانند لحظه استارت دوندگان حرکت را بیمار انجام داده و جهت کشش عضلات فلکسور هیپ در سمت پایی که دراز است اقدام می‌نماید.
 
 
 
 
 
  • Squat 
یعنی حرکت بیمار ایستاده پاها را اندازه عرض شانه موازی هم قرار می‌دهد. سپس اقدام به نشستن روی زمین طریق خم کردن زانوها و مفصل لگن می‌نماید چشم ها به سمت جلوو متمرکز به یک نقطه می باشد جهت حفظ تعادل بهتر.
 
 
 
 
 
 
 

نتایج درمانی در گودی کمر

 
 
با توجه به مطالب قبلی که ذکر کردید این عارضه یا همان گودی کمر به گذر زمان ایجاد شده و با توجه به شرایط موجود و عوامل ایجادکننده می‌بایست تمرینات به صورت مستمر و مداوم انجام شود تا نتایج مطلوبی حاصل گردد
 
در کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی تمرینات اصلاحی و تقویتی همراه با کش زیر نظر متخصصین این امر قابل اجرا و انجام می باشد که نتایج قابل قبولی در انواع بیماریها و اختلالات بد راستایی ایجاد گردیده است.
 
 
 
 
لطفا جهت اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه فرمایید
 
 

درمان کمر درد با فیزیوتراپی تحت نظارت دکتر رضایی فیزیوتراپیست و متخصص آسیب شناسی ورزشی

 

درمان گودی کمر یا هایپرلوردوز با فیزیوتراپی

 

بهترین فیزیوتراپی در درد ساکروایلیاک و لگن

 
 
 
 
 

سایر بیماریها

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای فیزیوتراپی مرکزی شریعتی محفوظ است.