ورود ثبت نام 22 89 26 88 09017980467

logo فیزیوتراپی شریعتی

021-22 89 26 89
پذیرش کلینیک
پرسش و پاسخ
فیزیوتراپی شریعتی /  مقالات / آسیب کشاله ران در ورزشکاران

آسیب کشاله ران در ورزشکاران

دکتر اکبر رضایی

منتشر شده در : کیهان ورزشی - 1395

 

متن کامل مقاله :

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/adductor strain.jpg

 

آسیب کشیدگی و پارگی کشاله ران در ورزشکاران :

 

کشیدگی عضلات کشاله ران  از آسیب های شایع ورزشی است. این کشیدگی ها همچنین می توانند در اثر فعالیت های بدنی شدید در کسانی که آمادگی ندارند هم ایجاد شوند.

 

عضلات زیادی در ناحیه لگن و ران وجود دارند. این عضلات مسئول حرکات مفصل لگن در جهات مختلف هستند. گاهی اوقات این عضلات بر اثر ضربه و یا بدنبال فعالیت های شدید بدنی دچار کشیدگی می شوند و در حالات شدیدتر ممکن است پارگی های میکروسکوپی در این عضلات به وجود بیاید که به آن استرین Strain هم می گویند و گاهی هم فیبرهای عضلانی بطور کامل پاره می شوند. شایع ترین عضلات لگن که دچار گشیدگی می شوند عضلات ادکتور یا نزدیک کننده ران هستند.

 

 

http://scpt.ir/uploads/adductor tear.jpg

 

کشیدگی عضلات کشاله ران ، درمان و پیشگیری :

 

کشیدگی عضلات لگن چگونه ایجاد می شود ؟

 

عضلات ادکتور در ناحیه کشاله ران قرار دارند. این عضلات در بالا به لگن متصل شده و در پایین به استخوان ران می چسبند و وظیفه آن ها نزدیک کردن ران ها به یکدیگر است. کشیدگی عضله ادکتور در قسمت کلفت آن و یا در محلی است که عضله به تاندون متصل می شود. کشیدگی معمولاً موقعی ایجاد می شود که عضله در حین انقباض شدید باشد و به ناگاه تحت کشش قرار گیرد و یا به آن ضربه ای وارد شود.هر عضله تا حد مشخصی می تواند کش بیاید و اگر تحت نیروی کششی بیشتری قرار گیرد آسیب های ذکر شده بوجود می آیند. وقتی مفصل لگن از قبل و به هر علتی دچار محدودیت حرکتی باشد احتمال کشیدگی عضلات اطراف آن بیشتر می شود.

 

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/adductor tear sport.jpg

 

اکثر کشیدگی های عضلانی ادکتور لگن وقتی بوجود می آید که فرد بدون به اصطلاح گرم کردن خود شروع به ورزش می کند. در روند گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش اصلی ، یک سری حرکات کششی انجام میشوند. این حرکات ، فیبرهای عضلات را به آرامی تحت کشش قرار داده و طول آن ها را افزایش می دهند و در نتیجه دامنه حرکت مفصل بیشتر می شود. وقتی که فرد بدون انجام این حرکات مستقیماً شروع به ورزش شدید می کند ، عضلات خود را که آمادگی ندارند در معرض کشش ناگهانی و در نتیجه آسیب قرار می دهد.

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/adductor tear sport young.jpg

 

کشیدگی عضلانی ادکتور لگن در ورزش هایی مثل فوتبال ، بسکتبال ، تنیس ، ورزش های رزمی ، اسب سواری و دویدن بیشتر است. ورزشکاران نوجوان و مسن هم بیشتر از دیگر سنین در معرض این کشیدگی عضلانی هستند.

 

در نوجوانی عضلات و استخوان ها ممکن است با یک سرعت یکسان رشد نکنند

ممکن است استخوان ها با سرعتی بیش ار عضلات رشد طولی کنند. نتیجه این پدیده کوتاه شدن نسبی طول عضلات و در نتیجه تحت کشش قرار گرفتن عضلات اطراف استخوان است و در این حال عضله خیلی راحت تر دچار آسیب می شود.

http://scpt.ir/uploads/young athlete sport injury.jpg

 

 

علائم کشیدگی و پارگی عضلات داخل ران :

 

مهمترین علامت، درد در روی عضلات کشاله ران است. این درد بلافاصله بعد از حرکتی که موجب کشیدگی عضله و تاندون می گردد در ناحیه کشاله ران احساس می شود. پس از آن درد کم شده و به صورت یک درد مداوم و گنگ در ناحیه کشاله ران در میاید. در ابتدا درد ممکن است فقط در شروع ورزش یا اول صبح بعد از برخاستن از خواب احساس شود و بعد از چند دقیقه و یا با انجام چند حرکت نرمشی شدت آن کم شده و یا از بین می رود. اگر به بیماری بی توجهی شود و ورزش ادامه یابد بتدریج درد در حین انجام حرکات ورزشی هم ایجاد می شود و حتی با ورزش شدیدتر هم می شود.

 

http://scpt.ir/uploads/adductor strain pain pattern.jpg

 

 

در موارد شدید بیماری درد در حالت معمولی و حتی در استراحت هم احساس می شود. ممکن است در زمان کشیده شدن عضله یک صدا یا تقه به توسط فرد احساس شود که نشانه پاره شدن فیبرهای عضلانی است. لمس و فشار دادن عضله کشیده شده در ناحیه کشاله ران دردناک است. در حالات شدید ممکن است عضله متورم شود و یا پوست روی آن دچار خون مردگی شود. بیمار در هنگام راه رفتن دچار لنگش می شود. گاهی اوقات قدرت عضله کاهش میابد.

 

 

 

http://scpt.ir/uploads/adductor strain treatment.jpg

 

درمان کشیدگی عضلات ادکتور در کشاله ران :

 

به محض کشیده شدن عضلات کشاله ران باید اقدامات زیر انجام شوند :

 

۱-بلافاصله فعالیت ورزشی را قطع کرده و ادامه ندهید

۲-از سرمای موضعی استفاده کنید. با استفاده از کیسه حاوی خرده های یخ محل درد را به آرامی ماساژ داده و سرد کنید.

۳-برای مدتی باید از ایستان اجتناب کنید و بعد از آن هم تا مدتی باید با کمک دو عدد عصای زیر بغل راه بروید.

۴- برای کاهش درد می توانید از داروهای ضد درد یا ضد التهاب استفاده کنید.

۵-بعد از گذشت دو روز محل درد را با استفاده از کیسه اب گرم یا حوله گرم حرارت دهید. گرما شدت درد را کمتر میکند. دقت کنید که در مرحله حاد برای کاهش درد از سرما و در مراحل بعد از گرما استفاده کنید .

بعد از گذشت چند روز تا چند هفته ( بسته به شدت آسیب ) درد بتدریج کاهش میابد. در این حالت بیمار باید بتدریج خود را آماده بازگشت به فعالیت های ورزشی کند. مهمترین اقدام در این زمان انجام روزانه نرمش های کششی بخصوص در ناحیه کشاله ران و لگن و شکم و کمر است.

 

http://scpt.ir/uploads/adductor strain treatment strech.jpg

 

 

 

بعد از مدتی نرمش های تقویتی هم به نرمش های کششی اضافه میشوند. انجام این نرمش ها تاثیر به سزایی در کاهش درد باقیمانده در کشاله ران و همچنین آماده کردن ورزشکار برای برگشت به فعالیت ورزشی دارد. این نرمش ها باید تحت نظر پزشک معالج و متخصص فیزیوتراپی انجام شوند.

 

http://scpt.ir/uploads/strenghtening exs add tear.jpg

 

 

 

 

در این مدت بیمار باید از انجام فعالیت های شدید بدنی و ورزشی اجتناب کند. موقعی که عضلات لگن و ران بخصوص عضلات کشاله ران کاملا بدون درد شدند و قابلیت کششی و قدرت کافی را بدست آوردند بیمار می تواند به فعالیت ورزشی قبلی برگردد.

 

نکته مهم در انجام حرکات کششی اینست که اگر این حرکات بصورت شدید و پرتابی و بدون احتیاط انجام شوند میتوانند شدت درد بیمار را افزایش داده و مشکلات او را بیشتر کنند. پس انجام این نرمش ها باید بصورت تدریجی و به آهستگی و با کشش ملایم عضلات شروع شده و بتدریج شدت کشش افزایش یابد.

 

 

پیشگیری از کشیدگی عضله کشاله ران :

 

مهمترین راه پیشگیری از این وضعیت ، انجام نرمش های مناسب کششی لگن و مفصل ران و بخصوص عضلات کشاله ران قبل از انجام فعالیت های شدید بدنی و ورزش های سنگین است. انجام حرکات کششی به طریقه صحیح بسیار مهم است. به این صورت که اندام را باید به آهستگی کشش داد و آن را مدتی در همان وضعیت کشیده شده قرار داد. اینکار به عضله فرصت میدهد تا طول فیبرهایش به آرامی زیاد شود. انجام دادن تعداد زیادی حرکات تکراری کششی به سرعت و  پشت سر هم اشتباه است.

نکته مهم دیگر برای کسانی که درگیر فعالیت های سنگین ورزشی هستند رعایت بالانس و تعادل عضلانی است. با انجام تمرینات مناسب ورزشی باید قدرت عضلات اطراف لگن و کشاله ران بصورت یکسان و یکنواخت افزایش یافته و این عضلات باید بتوانند با هماهنگی لازم با یکدیگر کار کنند. عضلات لگن و کشاله ران باید به اندازه کافی قوی باشند. عضلات ضعیف خیلی راحت تر دچار کشیدگی می شوند. نباید عضلات را زیاد خسته کرد. یک عضله خسته به راحتی دچار کشیدگی می شود. استفاده از لباس مناسب در حین ورزش نکته مهم دیگری است که برای پیشگیری از کشیدگی عضله باید به آن توجه کرد.


در سری آینده به اموزش یکسری تمرينات مخصوص اشاره خواهیم نمود.

 

 لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید

 

سوابق مشارکت تیم پزشکی شریعتی به روایت تصویر

 

پارگی عضلات راست رانی+رکتوس فموریس

 

درمان آسیب ها و پارگی عضله پشت ران همسترینگ با فیزیوتراپی

 

فیزیوتراپی در پوبیس+آسیب شایع ورزشکاران+groin

 

آناتومی مکانیسم کشیدگی و پارگی رباط صلیبی قدامی و توانبخشی

 

فیزیوتراپی در منزل-مجهزترین درمان در منزل بابیمه-خانم و آقا در تهران-تحت نظارت کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی

 

پرسش و پاسخ با دکتر رضایی

تصاویر مرتبط :

بازگشت

بیماریها های مرتبط :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای فیزیوتراپی مرکزی شریعتی محفوظ است.
اطلاع رسانی
کاربر گرامی!

به اطلاع می رساند،
 به علت عملیات مخابرات کلیه تلفن های کلینیک موقتاً قطع می باشد.خواهشمند است با شماره واتساپ کلینیک در ارتباط باشید.

باتشکر
مدیریت کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

انصراف
ورود به سامانه