ورود ثبت نام 22 89 26 88 09017980467

logo فیزیوتراپی شریعتی

021-22 89 26 89
پذیرش کلینیک
پرسش و پاسخ
فیزیوتراپی شریعتی /  مقالات / تمرینات ورزشی مفصل شانه

تمرینات ورزشی مفصل شانه

دکتر اکبر رضایی

منتشر شده در : کیهان ورزشی - 1395

 

متن کامل مقاله :

 

همانطور که قبلا اشاره گردید در سلسله مباحث توانبخشی شانه امروز در مورد تمرینات مختلف خواهیم پرداخت.
شانه شامل چهار عضله و تاندون است که اطراف مفاصل آن را پر کرده اند. آسیب سرشانه یکی از دلایل بروز درد شانه است. ورزش شانه یکی از مهم ترین درمان ها برای دردهای این ناحیه و یکی از درمان های توانبخشی بعد از جراحی است که به کارایی بهتر عضلات کمک می کند...

توانبخشی شانه، روی انعطاف پذیری و استحکام شانه اثر می گذارد. افرادی که درد شانه دارند، غالبا از سفتی آن شکایت می کنند، آنها به سختی موهای خود را شانه می کنند و به سختی دستانشان را به پشتشان می رسانند. اگر این افراد ورزش های نامناسبی انجام دهند، ممکن است عضلات شانه صدمه ببیند و ملتهب شود، بنابراین قبل از انجام هر نوع ورزشی باید از پزشک خود در مورد آنها بپرسید. در برخی از دردهای شانه ای، تمرین های کششی، مهم ترین بخش درمان را شامل می شوند و کمک می کند تا عضلات شل شوند و از خشکی درآیند و به راحتی بتوانند بچرخند. در «ورزش» این هفته با ورزش های مفید برای شانه آشنا شوید.

۸ ورزش کششی

۱) ورزش ساده شانه

چرخش شانه، باعث رفع فشار از عضلات آن می شود. برای انجام این حرکت به جلو خم شوید و یکی از دست هایتان را آویزان کنید. به طور فرضی، یک دایره با دستتان بکشید. با دست دیگر خود میز یا صندلی را بگیرید.




۲) کشش گردن و پشت

بسیاری از دردهای شانه به دلیل بد نشستن و فشار روی عضلات کمر و گردن به وجود می آید. شانه را به حالت دایره وار به پشت و عقب بچرخانید. ابتدا از یک دایره کوچک شروع کنید تا به دایره بزرگ تر برسید. ۱۰ بار به سمت جلو و ۱۰ بار به سمت عقب، شانه خود را بچرخانید.




۳) کشش پشت

روی یک صندلی بنشینید. خود را کاملا به جلو خم و دست ها و سرتان را آویزان کنید. شکم، با ران پا باید در تماس باشد. ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.




۴) کشش پشت و شانه

مثل حالت قبل بنشینید. پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. دست های خود را از پشت ساق پا بگذرانید و قوزک پا را بگیرید. سپس آرام، شانه ها و قسمت بالایی کمر را بکشید. خود را در این حالت به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید.




۵) کشش عضله دو سر بازو

دست راست خود را مستقیم روبروی خود قرار دهید (کف دست بالا باشد). با دست دیگر انگشتان دست راست خود را بگیرید و انگشتان دست راست را به عقب بکشید. این کار را برای ۲۰ دقیقه و بعد با دست دیگر این کشش را انجام دهید.




۶) کشش بازو

دست راست خود را مستقیم روبروی خود قرار دهید. دست خود را به سمت پایین بیاورید، طوری که انگشتان به سمت کف زمین باشند. با دست چپ، انگشتان را به طرف خود بکشید. این کار را برای ۲۰ دقیقه و بعد با دست دیگر این کشش را انجام دهید.




۷) کشش گردن

دست راست خود را پشتتان قرار دهید. دست چپ خود را روی سرتان بگذارید و سر خود را به سمت چپ خم کنید و گردن خود را بکشید. سپس رها کنید. سپس جای دست ها را عوض کنید، یعنی دست راست را روی سر بگذارید و گردن را به راست خم کنید، در حالی که دست چپتان در پشت بدن قرار دارد. این کشش را ۱۰ بار با هر دو دست انجام دهید.




۸) چرخش شانه

روی یک صندلی بنشینید. گردن خود را به سمت پایین خم کنید. دستان خود را مستقیم روبروی خود قرار دهید. سپس آنها را بچرخانید. دست های خود را به شکل ضربدری قرار دهید، طوری که کف دست ها روی هم قرار گیرد. این کشش را برای ۳۰ ثانیه انجام دهید.




۷ ورزش تقویتی

۱) بالا بردن شانه

بایستید. با آرنج صاف، دست خود را روی دیوار قرار دهید و انگشتان دست را روی دیوار بالا ببرید. سپس۱۰ ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۳ بار در روز و هر بار ۳ مرتبه انجام دهید.




۲) دورشدن شانه

بنشینید. دستتان را از بدن دور کنید. باید آرنج صاف و کف دست به سمت پایین باشد. شانه خود را بالا نبرید. ۱۰ ثانیه شانه خود را در این وضعیت نگه دارید. این حرکت را ۳ بار در روز و هر بار ۳ مرتبه انجام دهید.




۳) ورزش برای انحنای شانه

دستان خود را به هم بچسبانید و دستان خود را بالای سر ببرید. آرنج نباید خم شود. این ورزش را می توان به شکل نشسته یا به پشت خوابیده انجام داد.۱۰ تا ۲۰ بار این ورزش را تکرار کنید.در وضعیت ایستاده هم می توانید با هر دست به طور جداگانه این حرکت را انجام دهید. روزی ۳ جلسه این ورزش را انجام دهید.




۴) چرخش سرشانه

آرنج خود را روی میز قرار دهید و آن را حرکت ندهید. ساعد خود را به جلو و عقب ببرید. ۱۰ بار تکرار کنید. روزی ۳ جلسه این ورزش را انجام دهید.




۵) چرخش شانه (قسمت داخلی)

به پهلوی خود بخوابید. آرنج دستی که روی زمین قرار دارد، باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشد. یک وزنه سبک در این دستتان بگیرید و آن را به طرف سینه ببرید و آرام برگردانید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید. سپس روی پهلوی دیگر خود بخوابید و این ورزش را تکرار کنید. روزی ۳ جلسه این ورزش را انجام دهید.


۶) چرخش شانه (قسمت داخلی)

دست خود را پشتتان قرار دهید و بالا و پایین ببرید. ۱۰ بار این ورزش را انجام دهید. روزی ۳ جلسه این ورزش را انجام دهید.


۷) چرخش شانه (قسمت خارجی)

به پهلو دراز بکشید. دستی را که روی زمین قرار دارد، زیر سرتان بگذارید. آرنج دستی که در بالا قرار دارد، باید دارای زاویه ۹۰ درجه باشد. یک وزنه سبک در دست بالایی بگیرید و آن را از سینه دور کنید و آرام برگردانید. این ورزش را ۱۰ بار انجام دهید، روزی ۳ جلسه.

 

 

 لطفا جهت اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید

 

فیزیوتراپی شانه-تمرین های طبی فیزیوتراپی شانه-کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

 

درمان کشیدگی و پارگی عضلات روتاتور کاف ( کلاهک گرداننده ) شانه با فیزیوتراپی

 

درمان خشکی مفاصل شانه و زانو با فیزیوتراپی و سی پی ام CPM

 

درمان کشیدگی و پارگی تاندون سوپرااسپیناتوس شانه با فیزیوتراپی

 

شانه یخ زده یا فروزن شولدر و درمان توسط متخصص فیزیوتراپی+شانه منجمد

بازگشت

مقالات مرتبط :

آسیبها و آرتروز مفصل شانه آکرومیوکلاویکولار

۱۳۹۸

فروزن شولدر شانه یخ زده frozen shoulder

۱۳۹۸

دررفتگی مفصل شانه

1395

جا اندازی مفصل شانه

1395

بیماریها های مرتبط :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای فیزیوتراپی مرکزی شریعتی محفوظ است.
اطلاع رسانی
کاربر گرامی!

به اطلاع می رساند،
 به علت عملیات مخابرات کلیه تلفن های کلینیک موقتاً قطع می باشد.خواهشمند است با شماره واتساپ کلینیک در ارتباط باشید.

باتشکر
مدیریت کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

انصراف
ورود به سامانه