ورود ثبت نام 22 89 26 88 09017980467

logo فیزیوتراپی شریعتی

021-22 89 26 89
پذیرش کلینیک
پرسش و پاسخ
فیزیوتراپی شریعتی /  مقالات / شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا

دکتر اکبر رضایی

منتشر شده در : کیهان ورزشی - 1395

 

متن کامل مقاله :

 

 

 

شکستگی مچ پا

 

 

 

در مباحث آسیبهای وارده بر مچ در این سری به شکستگی در این ناحیه خواهیم پرداخت و بیشتر از منظر فیزیوتراپی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture.jpg

شکستگی مچ پا چیست؟

 

شکستگی استخوان مچ پا زمانی اتفاق می افتد که یک استخوان در یک طرف یا دو طرف مچ پا تا حدودی یا به طور کامل بشکند. اغلب شکستگی های مچ پا ناشی از پیچ خوردن و زمین خوردن یا آسیب دیدگی هایی است که در طول ورزش یا بازی بوجود می آید.

 

http://scpt.ir/uploads/helpful-tip.jpg

نکته :

تا قبل از سن 50 سالگی، اغلب شکستگی های مچ پا در بین مردان اتفاق می افتد. پس از 50 سالگی، زنان بیشتر دچار شکستگی استخوان مچ پا می شوند.

 

 

 

نوع شکستگی می تواند ساده یا پیچیده باشد و یک تا سه استخوان تشکیل دهنده مفصل مچ پا را در بردارد. پس از آسیب دیدگی مچ پا باید برای درمان شکستگی مچ پا باید اقدام کنید. ورزش های اصلاحی و فیزیوتراپی شکستگی مچ پا نقش مهمی در درمان و بهبودی مچ پا و از سر گیری فعالیت های روزمره  ایفا می کند.

 

 

type of fracture ankle

 

 

انواع شکستگی مچ پا :

 

شکستگی استخوان مچ پا شکستگی جزئی یا کامل استخوان یک طرف یا دو طرف استخوان است. انواع شکستگی مچ پا بین 1 تا 3 براساس تعداد استخوان های شکسته طبقه بندی می شوند که از قرار زیر است:

 

  1.     شکستگی قوزک جانبی: تنها استخوان خارجی مچ پا، استخوان نازک نی شکسته می شود.
  2.     شکتگی قوزک داخلی: تنها استخوان داخلی مج پا، استخوان درشت نی، شکسته می شود.
  3.     شکستگی دو قوزکی: دو استخوان نازک نی و درشت نی شکسته می شوند.

 

 

x ray double fracture ankle

 

 انواع شکستگی مچ پا به تفکیک تصویر 

 http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-4.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-2.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-3.jpg

 

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-5.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-6.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-7.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-8.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-9.jpg

 

http://scpt.ir/uploads/malleolus-fracture-types-10.jpg

 

 

شدت شکستگی مچ پا به صورت زیر طبقه بندی می شود:

 

 

وقتی در شکستگی چندین استخوان شکسته می شود یا استخوان ها جابجا می شوند، شکستگی بی ثبات در نظر گرفته می شود و به درمان فوری از جمله درمان شکستگی مچ پا با جراحی نیاز دارد. شکستگی ترکیبی خطر عفونت را نیز در بردارد.

 

 

http://scpt.ir/uploads/ankle-fracture.jpg


علائم شکستگی مچ پا:

 

در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید تا بهترین درمان برایتان تجویز شود. فیزیوتراپی شکستگی مچ پا حتی بعد از درمان با عمل جراحی به منظور بهبود عملکرد بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 ankle assessment

 


تشخیص شکستگی مچ پا :

 

معاینه کامل توسط پزشک یا فیزیوتراپیست  برای کمک به تشخیص شکستگی مچ پا  ضروری است. برای تایید تشخیص و بررسی شدت شکستگی تصویر برداری با اشعه ایکس ضروری است.  آزمایشات تصویربرداری دیگر مثل ام آر ای ، سی تی اسکن یا اسکن استخوان در بعضی موارد برای کمک به تشخیص و بررسی شدت شکستگی نیاز هستند. پزشک یا فیزیوتراپیست در طول معاینه آسیب دیدگی مچ پا در مورد سابقه پزشکی و نحوه آسیب دیدگی سوالاتی می پرسد و توانایی راه رفتن و تحمل وزن در ناحیه آسیب دیده را بررسی می کند و به آرامی ناحیه آسیب دیده را لمس می کند تا هر گونه ورم ، بد شکلی و التهاب را تشخیص دهد. همچنین ، پزشک یا فیزیوتراپیست پا و ساق پای شما را معاینه می کند تا آسیب دیدگی نواحی دیگر را تشخیص دهد.  معاینه آسیب دیدگی مچ پا باید فورا پس از بوجود آمدن آن باید توسط پزشک یا فیزیوتراپیست انجام بگیرد تا رگ به رگ شدن شدید استخوان شکسته شده تشخیص داده شود. به یاد داشته باشید بعد از ترمیم شکستگی باید فیزیوتراپی و ورزش برای شکستگی مچ پا در نظر گرفته شود تا مانع از محدود شدن عملکرد مفصل شود.

 

 

ankle treatment

 


درمان شکستگی مچ پا :

 

شکستگی های استخوان مچ پایی که همراه با جابجایی است یا در آن ساختارهای استخوان های مچ پا دچار اختلال شده است، باید تحت درمان جراحی شکستگی مچ پا قرار گیرد. جراحی این موارد عموما همراه با استفاده از یک کفش محافظ ، مچ بند یا گچ و عصا برای چندین هفته است ، و پس از آن انجام فیزیوتراپی  بعد از جراحی مچ پا تجویز می شود.

 

 

 

ankle fracture brace shariati

 

برای شکستگی هایی که دچار جابجایی نشده اند و در طول تصویر برداری با اشعه ایکس مشخص شود که ساختار استخوان های پا دچار اختلال نشده است، درمان شامل استفاده از عصا یا کفش محافظ یا مچ بند یا بی حرکت سازی با گچ و استفاده از عصا به مراه استفاده از یک کفش محافظ یا مچ بند برای چندین هفته می شود. ارزیابی شکستگی با تصویربرداری با اشعه ایکس پس از درمان  شکستگی مچ پا برای تضمین ایده ال بودن روند بهبودی اهمیت دارد. وقتی ایده ال بودن روند بهبودی تایید شد ، توانبخشی و ورزش مچ پا توسط فیزیوتراپیست صورت می گیرد.

 

 

 

ankle fracture training shariati

 

 

 

بیماران مبتلا به شکستگی مچ پا  حرکات ورزشی تعادلی و استقامتی ، انعطافی بدون درد را به عنوان بخشی از توانبخشی و فیزیوتراپی خود باید انجام دهند تا نتایج بهینه ای را کسب کنند. انجام این حرکات ورزشی برای شکستگی مچ پا بسیار ضروری است، زیرا با عدم تحرک، تعادل، انعطاف پذیری بافت نرم و استحکام به سرعت از بین می رود. فیزیوتراپیست مشخص می کند که چه حرکات و ورزش مچ پا برای بیمار مناسب است و این حرکات ورزشی برای شکستگی مچ پا از چه زمانی باید شروع شوند. درمان دستی فیزیوتراپیست مثل ماساژ و متحرک سازی مفصل برای تضمین بدست آمدن انعطاف پذیری و دامنه حرکتی بهینه پس از آسیب دیدگی، ضروری هستند.

در مراحل پایانی درمان فیزیوتراپی شکستگی مچ پا، از سر گیری تدریجی فعالیت های روزمره یا ورزشی با راهنمایی فیزیوتراپیست صورت می گیرد، البته مادامی که این کارها باعث تشدید علائم و درد نشود.

 


فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی قبل و بعد از جراحی مفید می باشد. در ادامه به تشریح این درمان ها می پردازیم.

 

 

operation of ankle fracture

 


قبل از جراحی

 

در صورتی که پس از آسیب دیدگی به فیزیوتراپیست مراجعه کردید و احتمال شکستگی مچ پای شما وجود داشته باشد، فیزیوتراپیست کارهای زیر را برای شما انجام می دهد:

در صورت داشتن شکستگی مچ پا،  درمان به این مساله بستگی دارد که چند استخوان شکسته می شود و نوع شکستگی ساده، پیچیده یا ترکیبی است. درمان اولیه شامل هم طرازی و ثابت کردن استخوان ها توسط پزشک می شود و در بخش اورژانس بیمارستان یا در صورت نیاز با جراحی صورت می گیرد.

 

 

surgery ankle fracture

 

 


بعد از جراحی

 

در صورتی که به عمل جراحی نیاز باشد، مچ پای آسیب دیده پس از جراحی  در یک گچ یا  کفش شکستگی قرار داده می شود. فیزیوتراپیست برای کمک به برخاستن و از تخت بیرون آمدن پس از اینکه پای شما ثابت شد، به اتاق بیمارستان و نزد شما مراجعه می کند. فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا روی تخت بنشینید و سپس بایستید. شما نباید به مدت 6 تا 10 هفته هیچ وزنی بر روی مچ پای آسیب دیده خود وارد کنید. فیزیوتراپیست به شما آموزش می دهد که چگونه با استفاده از یک وسیله  کمکی مثل عصا یا واکر راه بروید. همچنین یاد می گیرید که با استفاده از وسیله های کمکی از پله ها بالا و پایین بروید و خود را کنترل کنید.

در صورتی که تصویربرداری با اشعه ایکس تایید کند که شکستگی درمان شده است، پزشک گچ را جدا می کند. فیزیوتراپیست با برنامه های فیزیوتراپی، حرکات و ورزش مچ پا به شما کمک می کند تا بر روی ساق پای خود فشار وارد کنید و فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

 

 

care of fracture ankle

 


مراقبت

 

فیزیوتراپیست پس از بی حرکت شدن و درمان شکستگی مچ پا مچ پا توسط پزشک، به ترمیم شکستگی کمک می کند. پس از بهبود و ترمیم استخوان، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا استحکام و دامنه حرکتی و تعادل خود را به دست بیاورید و فعالیت های ورزشی را از سر بگیرید.

پس از اینکه پای آسیب دیده شما در گچ یا کفش شکستگی قرار گرفت،  فیزیوتراپیست به شما یاد می دهد تا با استفاده از عصا یا واکر بدون وارد کردن فشار بر مچ پای آسیب دیده راه بروید. فیزیوتراپیست به شما یاد می دهد تا به رخت خواب بروید و از رخت خواب برخیزید و  وارد خودرو شوید و از آن خارج شوید. فیزیوتراپیست تجهیزاتی را برای شما فراهم می کند که به بهترین شکل نیازهای شما را برطرف می سازد. وقتی بهبودی شکستگی در تصویر اشعه ایکس مشخص شد، پزشک گچ را جدا می کند و می توانید بار دیگر بر روی پای خود فشار وارد کنید و درمان فیزیوتراپی شکستگی مچ پا را ادامه دهید.

 

درمان با فیزیوتراپی و ورزش برای شکستگی مچ پا شامل موارد زیر می شود:

 

 

درمان فیزیوتراپی شکستگی مچ پا برای هر فرد تفاوت دارد و به نوع آسیب دیدگی، نحوه بهبودی فرد، جراحی داشتن یا نداشتن و همچنین سن و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد.

 

 

 

ankle exercise

 

 


ورزش و حرکات درمانی

 

حرکات ورزش برای شکستگی مچ پای زیر عموما برای بیماران مبتلا به شکستگی بخش پایینی استخوان نازک نی توصیه می شود و پس از تایید درمان و ترمیم شکستگی یا وقتی که تحرک بدون درد را می توان بر طبق دستور جراح شروع کرد، باید انجام بگیرند. قبل از شروع این حرکات اصلاحی مچ پا باید در مورد کارایی آنها با فیزیوتراپیست مشورت کنید. عموما، این حرکات ورزشی باید روزی سه مرتبه انجام شوند و تا زمانی که باعث بوجود آمدن یا وخامت علائم نشوند.

 

physiotherapy shariati ankle return to sport

 

 

فیزیوتراپی ، حرکات درمانی ورزش به منظور درمان شکستگی مچ پا بسیار حائز اهمیت می باشد. پس از تائید ترمیم و بهبود استخوان توسط پزشک به منظور بازگشت عملکرد طبیعی بسیار حائز اهمیت می باشد که شما درمان  و  ورزش مچ پا را طبق تجویز یک فیزیوتراپیست انجام دهید. اهمیت این نوع درمان تا حدی است که حتی فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی مچ پا نیز تجویز می شود. ورزش ها در شکستگی مچ پا باید تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شود و در صورت تشدید علائم موضوع را با فیزیوتراپیست درمیان بگذارید.

 

با فیزیوتراپی مرکزی شریعتی درمان خود را بصورت دقیق زیر نظر متخصصین این مرکز تا رسیدن به بهبودی کامل انجام دهید.

 

 لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید

 

سوابق مشارکت تیم پزشکی شریعتی به روایت تصویر

 

کشیدگی و پارگی عضله ساق

 

آسیب های مچ پا

 

پیچ خوردگی مچ پا-فیزیوتراپی پارگی رباط مچ پا-کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

 

فیزیوتراپی مچ پا-تمرین های طبی فیزیوتراپی مچ پا-کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

 

درمان شکستگی جونز در فیزیوتراپی شریعتی سیدخندان

 

عمل رباط صلیبی چگونه انجام میشود-دکتر رضایی-فیزیوتراپی شریعتی

 

جا اندازی دیسک کمر-کایروپراکتیک دیسک کمر-درمان دستی دیسک کمر-دکتر رضایی

 

کاملترین و دقیق ترین درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی و روش های غیر جراحی

 

درمان قطعی آرتروز-فیزیوتراپی آرتروز-ورزشهای طبی آرتروز-دکتر رضایی

 

فیزیوتراپی در منزل-مجهزترین درمان در منزل بابیمه-خانم و آقا در تهران-تحت نظارت کلینیک فیزیوتراپی مرکزی شریعتی

 

پرسش و پاسخ با دکتر رضایی

بازگشت

مقالات مرتبط :

زخم پای دیابتی و ترمیم آن با لیزر های درمانی در فیزیوتراپی

1387

آسیب های مچ پا

1395

بیماریها های مرتبط :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای فیزیوتراپی مرکزی شریعتی محفوظ است.
اطلاع رسانی
کاربر گرامی!

به اطلاع می رساند،
 به علت عملیات مخابرات کلیه تلفن های کلینیک موقتاً قطع می باشد.خواهشمند است با شماره واتساپ کلینیک در ارتباط باشید.

باتشکر
مدیریت کلینیک فیزیوتراپی شریعتی

انصراف
ورود به سامانه